12.11.2012

Pikainen päivitys

Polkupyöräkuntotesti meni ihan hyvin. Polvi ei vaivannut ollenkaan. Kuntoluokitus oli heikko eli 7 asteikolla numero 1. En ole yllättynyt.

Kehonkoostumusmittauksen mukaan rasvaa ja painoa on liikaa mutta lihaksiakin yli normaaliarvojen. Lisäksi analyysin mukaan ylävartaloni lihaksisto olisi hyvin kehittynyt ja alavartalon lihaksisto taasen normaali, mikä yllätti kyllä minut, koska olen aina pitänyt käsiäni heikkoina jalkoihin verrattuina.

Tällaisia lukuja on paperissa: (Sulkeissa viitearvot saman pituisille naisille.)
- solunsisäinen vesi ICW 27,1 litraa (21,5-26,3)
- solunulkoinen vesi ECW 17,1 litraa (13,2-16,2)
- proteiinimassa 11,7 kg (9,3-11,3)
- mineraalit 4,33 kg (3,21-3,93)
- rasvamassa 60,4 kg (13,6-21,8)
- rasvaprosentti 50,0 % (18,0-28,0)
- lihasmassa 33,4 kg (26,3-32,1)
- vyötärö-lantiosuhde WHR 0,96 (0,75-0,85)

Analyysin mukaan mun perusenergiankulutus olisi 1672 kcal (viitearvo 2176-2577) ja ihannepaino 78,3 kg.

Muitakin tietoja paperissa on mutta en ole niihin vielä kauheasti jaksanut perehtyä, joten en osaa niitä järkevään muotoon tänne laittaa. Osa tiedoista taasen sellaisia, joilla ei varmaankaan ole kauheasti merkitystä (esim. käsien ja jalkojen lihasmassa erikseen yms).

10 kommenttia:

  1. Tollanen testi olis kyllä tosi mielenkiintonen käydä itsekin kokeilemassa :)

    VastaaPoista
  2. Kehonkoostumustestit on kyllä kivoja käydä (ja tehdä). Toisia ne motivoi hirveästi eteenpäin. Painonpudotusprojektin kannalta äärimmäisen tärkeä tieto on toi 1672 perusenergiankulutus. Se on sun minimienergiansaanti jokaiselle päivälle, niinku varmaan tiesitkin. Syötkö nyt tarpeeksi?

    VastaaPoista
  3. Oot aika lihaksikas leidi. :D Tuommoinen tarkempikin mittaus olisi mukava joskus teetättää, omani kun oli paljon suppeampi.

    VastaaPoista
  4. Oli kyllä kiva saada tietää noita arvoja. Varsinkin tuo lihasmassa, joka oli hyvä. :D

    Ninni: Mutta jos syö tuon peruskulutuksen verran eikä pahemmin harrasta liikuntaa, niin silloinhan ei laihdu. En ymmärrä, miten peruskulutukseni on noin matala, kun viitearvot ovat kuitenkin päälle 2000 kcal ja lapussa oikein painotetaan, että arvossa on lihasmassa otettu huomioon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ton on siis oltava sun perusaineenvaihdunta, ns. koomakulutus joka sun kokoisella ja ikäisellä ihmisellä kuluu vaikka makaisit vihanneksena sairaalassa. Siitä on varmasti eri arvioita että mikä se on osuus kokonaisukulutuksesta on, mutta jotain 70 % vois olla aika lähellä. Oliko tää Inbody? Se antaa jotenkin kroonisesti mun mielestä matalia lukemia ja sit taas toi "viitearvo" vois vastata sitä mikä on sun todellinen kokonaisenergiankulutus. Ts. jos söisit 1700 kaloria niin paino putoaisi ja söisit vielä tarpeeksi, ynnäilen minä. Onko muita mielipiteitä?

      Poista
    2. Siinä lukee vain näin: BMR 1672 kcal (Normal range 2176,1-2577,4).

      Lapun toisella puolella olevissa selityksissä lukee: "BMR: Arvio kehon perusenergiankulutuksesta vuorokaudessa. Arviossa on huomioitu lihasmassan vaikutus."

      Tuosta mä siis ymmärtäisin, että normaali henkilö kuluttaa tuon 2176-2577 kcal kun taas mulla kuluu vain 1672 kcal.

      Poista
    3. Niin ja paperin yläreunassa lukee InBody. En ihan heti hoksannut, mitä tarkoitat. :D

      Poista
    4. Joo toi BMR on just sun perusaineenvaihdunta eli se määrä joka sun vähintään pitää syödä.

      Poista
  5. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista