1.4.2013

Sykemittarin käyttö

Edellisen tekstin kommenteissa kyseltiin sykemittarin käyttämisestä, joten päätin kirjoittaa omia kokemuksiani. Mulla on nyt käytössä Polarin RS800CX GPS:n kera.

Mun mielestä mittaria on helppo käyttää. Mä siis en ole asettanut mitään tavoiterajoja tms vaan käytän sitä ihan vaan tietääkseni, mitä sykkeet ovat olleet ja minkä verran kaloreita on kulunut.

Itse käyttäminenhän on hyvin helppoa. Sykevyön kostutus, lähetin kiinni vyöhön, vyö paikalleen (rintakehän ympäri rintalihasten alle) ja sykemittari päälle. That's it. Sitten lopuksi mittari pois päältä ja sen jälkeen pääseekin tarkastelemaan tuloksia.

Tässä vielä selvennökseksi nuo eri osat:

Sykemittari (virallisesti harjoitustietokone)
Lähetin
Sykevyö

Liikunnan aikanakin toki näkee sen hetkisiä arvoja eli sykkeen, nopeuden, kulutetut kalorit, liikunnan keston jne. Vasta suorituksen päätyttyä pääsee katsomaan keskisykkeen, maksimisykkeen, minimisykkeen yms, ja tietokoneella+ohjelmalla näkee erilaisia käppyröitä tuloksista (sykekäyrä, nopeus, kuljettu reitti yms). Tuon sykemittarin mukana tuli PolarPro-ohjelma.

Eri mittareissa toki erilaisia ominaisuuksia ja matkan, nopeuden jne mittaamiseksi tarvitaan GPS tai muu vastaava lisäosa. Mulla siis on tuo GPS, mikä mahdollistaa reitin. nopeuden ja kuljetun matkan arvojen tarkastelun.

En käytä mittaria aina mutta pyrin käyttämään sitä ainakin isommissa "urakoissa" sillä tutkimuksen porukka saa siitä tärkeää informaatiota.

Itse aluksi vähän vierastin mittarin käyttämistä ja välillä se unohtuu vieläkin. Se on kyllä yksi hyvä motivaattori omalla tavallaan, sillä viikkokertymistä näkee hyvin eri viikkojen aktiivisuuden ja kulutetut kalorit.

8 kommenttia:

  1. Mulla on parikin Polarin mittaria. Toinen on vanha Weight Management sykemittari, joka on nyt kuurin aikana koko ajan kädessä. Se on musta ihan loistavin keksintö ja auttaa ihan hirveesti laihdutuksessa. Sitte on uudempi FT60, joka on sekin oikein hyvä. Suosittelen. Mukava motivaattori kuntoiluun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulle tuo mittari tuli tutkimuksesta ja olen kyllä tykännyt, vaikka siinä onkin paljon juttuja, joita en ainakaan vielä tarvitse. :D

      Poista
  2. Enpä oo ikinä omistanu sykemittaria. Mulla on taipumus kadottaa kaikki tollaset mukanaroikotettavat. Kuten kellot. Olin pitkään ilman kelloa, koska olin jo monta kadottanut. Viime talvena ostin vihdoin uuden rannekellon, mutta sekin hävisi nyt pääsiäisenä. Ehkä vahingossa söin senkin. Askelmittari mulla oli kans joskus. Siis OLI ; ei mitään käsitystä, missä se on nyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuossahan on myös kello. ;)

      Mäkään en pidä kelloa normaalisti ja sormukset sekä ranneketjutkin ovat jääneet pois. Pitäisi kyllä opetella taas käyttämään ainakin niitä sormuksia. :D

      Raskauden aikana sormet turposivat ja siksi sormusten käyttö jäi. Tosin synnytyksestä on nyt jo 1,5 vuotta...

      Poista
  3. Mulle mies osti Polar rcx3-mittarin ja itte tykkään siitä, vaikkei siinä ole GPS:ää. Mulla käytössä sportstracker puhelimessa, joka kertoo vauhdin ja matkan, sykemittari kaiken muun (+reaaliaikaisen palautteen, mitä treeni kehitti ;D) Juoksuun ja pyöräilyyn toi oli suunnattu ilmeisesti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon kyllä tykänny tosta GPS:stä, koska sen avulla voi mittailla etäisyyksiä kotoa lähikauppaan, bussipysäkille, juna-asemalle jne. :D

      Poista
  4. Mulla on Polarin FT60 ja oon kyllä tullut ihan riippuvaiseksi siitä :D En osaa enää lähteä liikkumaan ilman.
    GPS on hankintalistalla sitten jossain vaiheessa, kun (jos) lenkkeily alkaa maistua paremmin. Nyt en ole vielä siihen investoinut, kun käytän SportsTrackeria puhelimessa. Siskon kanssa mietittiin, ostettaisiinko se vekotin (mikä nyt onkaan nimeltään) jolla sais tiedot siirrettyä koneelle. Siskolla kun on samanlainen mittari, niin ei tarttis ostaa ku yks :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tarkoitatko USB infrared lukijaa? En tiedä, onko tuo sen virallinen nimi mutta se usb-tikku, joka lukee mittarin tiedot käyttäen infrapunaa.

      Tosin pelkkä lukija ei taida riittää, vaan tarvitsette myös jonkunlaisen ohjelman, joka "avaa" nuo tiedostot. Esim Polar Protrainer, joka mulla tuli mittaripaketin mukana.

      Poista